Fb event
King Dude
Het Amerikaanse cultfenomeen King Dude klinkt als Nick Cave die op een zwarte dag heeft besloten alleen nog maar het occulte te aanbidden. Waar King Dude optreedt lijkt de apocalyps nooit ver weg – niet voor niets is hij ook frontman van de deathmetalband Book Of Black Earth. Als soloartiest pakt hij het muzikaal wat minder hard aan, maar met minstens evenveel impact: zijn mix van folk, country en blues ‘doet Johnny Cash verbleken van The Man in Black tot The Man in Medium Grey’, Vorig jaar verscheen King Dude’s zesde album, met de welluidende titel: Sex!
The Ruin Of Beverast
Uit de as van het beruchte Duitse black metal gezelschap Nagelfar verrees in 2003 eenmansproject The Ruins of Beverast. Alexander von Meilenwald sloot zich op in zijn kamer en produceerde de meest angstaanjagende verdoemende black metal die je je maar kunt voorstellen. Met albums als Unlock the Shrine en Rain upon the Impure zette de man een nieuwe standaard in het genre. Op navolgende albums Foulest Semen of a Sheltered Elite en Blood Vaults werden de arrangementen iets toegankelijker, waarna In 2013 zelfs werd besloten om af en toe live shows te gaan doen. Of de meeslepende doomriffs en compromisloze black metal uitbarstingen live net zo indrukwekkend en sfeervol overkomen als op plaat?
(Dolch)
Het Duitse (D O L C H), overigens niet te verwarren met dungeonsynth-project Dolch, is zo’n muzikale entiteit die zich in nevelen hullen tot een kunstvorm heeft verheven. Via Ván Records (een label met vrijwel alleen maar interessante releases!) verschijnt nu I & II, een geremasterde compilatie van de eerste twee demo’s van (D O L C H), beiden eerder in eigen beheer verschenen in zéér gelimiteerde oplages en luisterend naar de titels Demo I (2014) en Licht. Maschine. Herz (2015). Wij zijn op voorhand al geïntrigeerd door het aura en imago van dit geheimzinnige duo, dat zich in nevelen hult. En deze release blijkt inhoudelijk welhaast even mysterieus, en daardoor boeiend. Muzikaal bevat I & II blackened doom metal van het sfeervolle, soms breekbare, en langzame soort; fuzzende geluidsmuren, breekbare piano-passages en onwerkelijke vrouwenzang sieren deze plaat en raken de luisteraar in zijn of haar melancholische onderbuik.